آموزشی

تاثیر سوتین بر سرطان پستان یا سینه

تاثیر سوتین بر سرطان پستان یا سینه

تاثیر سوتین بر سرطان پستان یا سینه

برخی بر این باورند که سوتین باعث افزایش احتمال سرطان پستان یا سینه در بانوان می‌شود. این ایده که پوشیدن‌سوتین باعث بروز سرطان سینه می‌شود، بیشتر از 20 سال است که بیان شده و عده‌ای بر این نظر پافشاری می‌کنند. همچنین برخی بر این باورند که این دو هیچ ارتباط موثری روی هم ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم راجع به تاثیر سوتین بر سرطان پستان یا سینه با شما صحبت کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شما می‌توانید بعد از اتمام این مطالب، مقاله‌ی انواع جنس پارچه سوتین را مطالعه کنید.

تاثیر سوتین بر سرطان پستان یا سینه

سرطان پستان یا سینه

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های خطرناک بین بانوان است. در واقع سرطان پستان نوعی از سرطان است که عملکرد تقسیم سلولی در سلول‌های پستان را دچار اختلال می‌کند. سلول‌های سرطانی پستان در شخصی که مبتلا شده‌است، بدون کنترل و بیش از حدی که لازم است تکثیر می‌شوند.

علائم و تشخیص سرطان پستان

باید بگوییم این بیماری برای برخی از بانوان بی‌علامت ظاهر می‌شود و بدون علائم است. اما گاهی دارای علائم است. توجه داشته باشید که  وجود داشتن علامت‌های زیر لزوماً به معنی این نیست که به این بیماری مبتلا شده‌اید. باید حتما علائم کلی را تشخیص دهید. از جمله این علائم:

  • ایجاد شدن برجستگی یا اجزای توده مانند در پستان یا حفره‌ی زیر بغل
  • تورم بخشی از پستان یا ضخیم شدن پوست آن
  • پرتقالی شدن پوست پستان
  • درد نوک پستان یا کشیده‌شدن نوک پستان به سمت داخل
  • قرمز یا پوست پوست شدن نوک پستان
  • ترشح هر نوع ماده‌ای غیر از شیر از نوک پستان (مثل خون)
  • هرگونه تغییر در شکل پستان یا حس درد

توده خطرناک چه توده‌ای است؟

باید بگوییم هر توده‌ای که در سینه وجود دارد لزوما سرطانی نبوده و خطرناک نیست. گاهی این توده‌ها کیست‌هایی کوچک و پر از مایع هستند. در بیشتر موارد به دلایل دیگری غیر از سرطان ایجاد می‌شوند. پس با تشخیص هر توده‌ای احساس رعب و وحشت نکنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید تا آن را تشخیص دهد.

 

تاثیر سوتین بر سرطان پستان یا سینه

درمان سرطان پستان

جراحی

یکی از شیوه‌های درمان سرطان پستان، جراحی برای برداشتن توده‌ سرطانی است.

شیمی‌درمانی

در شیمی‌درمانی، با استفاده از داروهای خوراکی و تزریقی سعی می‌کنند سلول‌های سرطانی را بکشند و توده‌ی سرطانی را کوچک‌تر کنند.

هورمون درمانی

یکی دیگر از شیوه‌ها این است که نگذاریم هورمون‌های زنانه که برای سلول‌ها لازم است، به سلول‌های سرطانی برسند.

زیست درمانی یا درمان بیولوژیک

در این شیوه‌ درمانی سعی می‌کنند سیستم ایمنی فرد را قوی کنند تا بتواند به سرطان غلبه کند.

پرتودرمانی

در این روش کشتن سلول‌های سرطانی از طریق پرتوهایی مثل اشعه ایکس صورت می‌گیرد.

آیا سوتین احتمال سرطان پستان  را افزایش می‌دهد؟

خوب است بدانید؛ محققان بعد از به وجود آمدن شایعاتی در مورد تاثیر استفاده از سوتین بر روی خطر ابتلا به سرطان پستان تحقیقات کاملی را انجام دادند. آن‌ها اطلاعات کاملی در مورد سایز، نوع، مدت زمان استفاده (چند ساعت در روز) و همچنین زمان استفاده از سوتین‌ها توسط هر کدام از شرکت کنندگان در تحقیق را جمع کردند. همچنین هر گونه سابقه خانوادگی سرطان سینه، قد و وزن، میزان تحصیلات، نژاد، میزان درآمد، درمان های هورمونی احتمالی و آخرین باری که ماموگرافی داده‌اند را ثبت کردند. در واقع آن‌ها هیچ مدرکی برای اینکه این موضوع را ثابت کند که سوتین بر روی سرطان پستان تاثیرگذار است؛ یافت نکردند.

در نتیجه در برخی مطالعات گزارش شده‌است که پوشیدن سوتین تنگ با ایجاد انسداد در سیستم لنفاوی منجر به تجمع سموم در بافت و افزایش خطر سرطان پستان می‌شود. اما برخی این نظریه را رد کرده‌اند. بررسی مطالعات نشان داده‌است، ارتباط بین پوشیدن سوتین با خطر سرطان پستان ضد و نقیض است. نتایج یک مطالعه متاآنالیز گزارش کرده‌است، ارتباطی بین مدت زمان پوشیدن سوتین در طول روز و پوشیدن سوتین در هنگام خواب با خطر سرطان پستان وجود ندارد.

شما می‌توانید برای خرید انواع سوتین به فروشگاه لباس زیر تیریتی مراجعه کنید.

عوامل موثر بر بروز سرطان سینه

سن

به طور میانگین، خانم‌های بالای 60 سال، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند. حدود 10 تا 15 درصد برای سنین زیر 40 سال این بیماری رخ می‌دهد.

جنسیت

در واقع این بیماری برای بانوان 100 برابر بیشتر از مردان است. جالب است بدانید سالانه بیش از 190000 هزار خانم مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده‌می‌شوند.

سابقه خانوادگی و ارثی

افرادی که در خانواده خود فردی مبتلا به این بیماری دارند بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

چاقی و اضافه وزن

بعد از یائسگی، وجود بافت چربی می‌تواند باعث بالا رفتن سطح استروژن شود، که خود یکی از دلایل بروز سرطان پستان می‌باشد. چربی‌های دور شکم نیز می‌تواند یکی از این عوامل باشد.

وضعیت قاعدگی

شروع سیکل قاعدگی زودتر از دوازده سالگی و یا یائسگی بعد از 55 سالگی، احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد، که می‌تواند به دلیل وجود طولانی مدت هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن باشد.

نداشتن فرزند

خانم‌هایی که در سنین بیشتر از 35 سالگی باردار می‌شوند، خطر مبتلا شدن به این بیماری را در خود افزایش می‌دهند.

سبک زندگی

بی تحرکی و خوردن مشروبات الکلی می‌تواند یکی دیگر از عوامل بروز این بیماری باشد. سعی کنید در طول هفته حداقل چهار تا هفت ساعت ورزش کنید.

متراکم بودن بافت پستان

برخی از بانوان بافت چربی کم و بافت لیفی و غده‌ای بیشتری دارند. می‌توان گفت آن‌ها بیشتر از دیگر خانم‌ها در خطر مبتلا به این بیماری هستند.

برای خرید انواع لباس زیر با بهترین کیفیت، همین حالا به فروشگاه تی آر تی مراجعه کنید.

لطفا پیج اینستاگرام و کانال تلگرام تی آر تی را دنبال نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *